4 ikoniske tøjmærker – kender du dem?

Gennemtiden har mange forskellige tøjmærke set dagens lys. Nogle har opnået højere popularitet end andre. Enkelte mærke er blevet til mere end livsstil end et tøjmærke. Vi har alle forskellige værdier, som vi tillægger til forskellige tøjmærke. Mærke som eksempelvis Nike og Adidas forstår vi som producenter, der levere tøj til sportsudøvere. Hvilket mærke har bidt sig bedst fast i hele verden. Her er et par af de mest ikoniske tøjmærke

1. Nike

Nike er et amerikansk firma, som primært producere sportsudstyr og sportsmode. Nike producerede første gang i par fodbold støvler kalder ”The Nike”. Støvlen blev udgivet i 1971. Siden da har Nike fastholdt sit fokus på sportsudstyr og sportsudøvere. Virksomheden er altid stræbet efter at være først med den nyeste teknologi, hvilket også gjorde at Nike blev de første leverandører af fodboldstøvler i syntetisk læder.

2. Lacoste

Lacoste er et fransk tøjfirma. Virksomheden blev grundlagt i 1933 af den franske tennisspiller René Lacoste. Mærket er kendt på sin ikoniske krokodille, som er placeret over hjertet på deres bedst sælgende poloshirts. Valget om en krokodille som logo stammer fra et væddemål, som René inden en vigtig tenniskamp. Han lovede at købe en krokodilleskindstaske, hvis han vandt en bestemt tenniskamp. Efter hans sejre fik han øgenavnet ”Krokodillen.” I starten producere René Lacoste, selv Poloshirts som han bar under sine tenniskampe. Siden har firmaet udvidet sig og laver i dag alt fra undertøj til parfume.  Med fængende navne på deres kollektioner såsom The Last Conspiracy, har virksomheden tiltrukket tilhængere i snart 100 år.

 

3. Gucci

i 1921 åbnede Gucci sin første forretning i den italienske by Firenze. Da butikken åbnede, havde stifterne Guccio Gucci ikke forestillet sig at mærke skulle blive et af verdens førende varemærke indenfor tøj. Den italienske butik bar præg af den engelske mode. Ejeren Guccio havde arbejdet på ”London Savoy Hotel.” Her lærte han meget om den britiske mode og han vidste hvordan han skulle appellere til den engelske overklasse.  Gucci blev derfor lanceret som et eksklusivt mærke til den rigeste del af befolkning.  Gucci fastholder stadig dette image og markedsføre sig imod de velhavende.  Gucci adskiller sig fra Lacoste og Nike på den måde at navnet har større betydning end Gucci logoet.

 

4. Levis

Sidst har vi endnu et amerikansk tøjproducent. Denne gang med Levis, som har gjort sig verdenskendt for deres denim jeans.  Levis eller Levi Strauss & Co. har rekorden med den bedst sælgende beklædningsdel nogensinde. Deres jeans model 501 er det par bukser, som der er blevet solgt flest af på verdensplan. Virksomheden blev stiftet i 1853 af Levi Strauss. I den tid var buskerne blot kendt ”cowboybuksen,” da de var især populære blandt datidens rigtige cowboys. De ikoniske bukser kan genkendes på det karakteristiske røde mærke i kanten af den højre baglomme eller på deres V-syning på baglommen.