Fald Ikke af Vognen – Software er Vejen Frem

Jeg har arbejdet med marketing i mere end 40 år, og mange tror derfor, at jeg må være et absolut geni, når det kommer til at sælge produkter til folk. Det er heller ikke helt forkert: jeg ved skam hvad jeg laver, og mine mange års erfaring går helt sikkert ind og hjælper mig. Men det, som folk ofte underestimerer er, hvor hurtigt marketing verdenen forandrer sig. Da jeg startede ud var det med avis reklamer, annoncer og printede materialer – i dag er alt blevet digitalt.

Tænkt over, hvordan reklamerne så ud på internettet, hvis vi går bare 10 år tilbage. Det var “bannere” – det samme format, som vi markedsføringsfolk var vant til, bare lavet digitalt. I dag fnyser vi, hvis vi ser et banner: det er komplet til grin. Den digitale tidsalder er et skridt ind i en ny verden, og her er reglerne og formaterne anderledes. Problemet er, at ingen dengang vidste, hvad spillereglerne var i den verden: for den var først lige blevet opdaget (eller rettere: skabt).

Så da jeg så de store muligheder i at annoncere via internettet, var det nærmest som at skulle starte forfra. De mere end 15 års erfaring jeg havde med trykte materialer var nærmest en slags dødvægt: det holdt mig fast i gamle tankemønstre, og gjorde det sværere at være kreativ og udforske de nye muligheder. Det er alt for nemt at komme ind i de gamle etablerede tankemønstre, som jo har virket fantastisk på de traditionelle markeder. Men jeg tog udfordringen op, lærte af mine fejl, og knækkede til sidst nødden: og jeg har i dag tjent betydeligt mere på at markedsføre produkter online, end jeg nogensinde tjente med de gamle medier. Der var dog flere der måtte give op på vejen: flere af mine gode kolleger og konkurrenter var ikke i stand til at omstille sig, og det betød, at de ikke kunne følge med. Markedsføring forandrer sig konstant, og man er nødt til at være omstillingsparat, og tage de nye muligheder og teknologier til sig.

Et af de seneste våben i mit marketingsarsenel er en marketing automation softwareløsning. Det var faktisk en svær beslutning, fordi mit ego kom i vejen: i de seneste 40 år har det været mig der har gennemskuet tingene, jonglererede rundt med tallene, og fundet den mest effektive måde at markedsføre på. Men så snart mit ego begyndte at beklage sig vidste jeg, at det her var vigtigt: at det var denne form for ubehag der ville få aldrig til at holde igen, og at det på sigt ville slå deres forretning ihjel. Hvis jeg kunne bide det i mig, og acceptere at computerne i dag er bedre end mig til visse ting, så kan jeg ikke bare overleve men trives i det marked vi træder ind i.