Succesfuld Markedsføring Handler om Tilgængelige Data

På mange måder har markedsføring ændret sig rigtigt meget i de sidste 10-20 år, hvor medierne er skiftet fra de printede magasiner og blade, til primært at foregå på internettet. Det førte i starten en masse eksperimenter med sig, da ingen vidste hvordan man bedst benyttede den nye teknologi til at tiltrække kunder. Du husker nok de blinkende banner reklamer og lignende, der desperat forsøgte at fange ens opmærksomhed. Måden man markedsfører sig på via internettet i dag, er betydeligt anderledes: nu er det primært tekstlinks. Det er et produkt af, at man er nødt til at skifte tilgang, efterhånden som folk bliver gode til at ignorere reklame elementerne på en hjemmeside. Men det er også fordi, man endelig har tæmmet den nye teknologi, og nu ved hvordan man bedst benytter mediet.

Det næste skridt i at optimere reklamerne på det digitale medium er langt mere teknisk. Nu handler det nemlig ikke bare om æstetik eller udforskning af teknologien længere: i dag ligger guldet i den tilgængelige data. Vi har set en voksende fokus på big data, og endnu vigtigere: analyse af den store mængde indsamlede data. Vi begyndte nemlig at samle på data før vi havde resourcerne til at hive særligt meget ud af dem. Det var nemlig let at forudsige, at den data ville blive værdifuld på et eller andet tidspunkt. Jo bedre algoritmer vi får til at gennemsøge og analysere data, jo mere værdifuldt er ethvert stykke data der er tilgængeligt. Der er derfor stadig den dag i dag langt større fokus på at indsamle så meget data som muligt, i forhold til det reelle analyse arbejde. Analysen vil nemlig kun blive bedre og bedre, billigere og billigere, over de næste år, mens den værdifulde data kun stiger i værdi.

Så hvad er det for noget værdifuldt data vi snakker om her? Jo, det handler om automatisering af markedsføring. Uanset om man benytter agillic automation software eller en anden form for automatiseret marketing, så er data kernen til at få mest muligt ud af det. Jo mere du ved om dine potentielle kunder, jo bedre kan markedsføringsmaterialet tilpasses den enkelte modtager, og mængden af salg kan derved øges. Kunderne vinder også på det: i stedet for at alle ser de samme reklamer, som den ”gennemsnitlige” kunde vil finde interessant, så kan materialet rettes direkte imod den enkelte, og derved gøre de reklamer vedkommende ser i løbet af sin dag mere relevante og interessante.

Der er meget kritik af data indsamling i medierne for tiden, men det er blot en overdreven reaktion på noget, der altid har været en del af markedsføring. En god sælger, der ikke bare laver mange salg men også har et godt forhold til sine kunder, er en sælger der bygger et personligt forhold med kunden, og virkeligt lærer vedkommende at kende. Når sælgeren kender kunden godt, og kan tale på en måde så de er på samme bølgelængde, så vil han også kun tilbyde ting som han ved kunden kunne have gavn af. Når vi tager samme koncept over i markedsføring, så skal der data til: og i sidste ende er der kun vindere.